Minőségbiztosítási terv

A SZIE Növénytermesztés- és kertészettudományi Doktori Iskola (Növénytudományi

doktori Iskola NTDI)

Minőségbiztosítási Szabályzata

 

Indoklás:

A Doktori Iskolánk (NTDI) alapvető célkitűzése a doktorképzés nemzetközi színvonalú

minőségének biztosítása. Ennek érdekében a NTDI követi a SZIE kidolgozott és elfogadott

minőségbiztosítási rendszerét, egyik legfontosabb alapelve pedig a képzési és fokozatszerzési

folyamat minőségének minél több objektív, számszerűsíthető és ellenőrizhető paraméterrel

történő ellenőrzése és szükség szerinti folyamatos javítása. Mindezt nemzetközi elvek

alapján kidolgozott és működtetett minőségügyi rendszer biztosítja, amely egyúttal megfelel

az ISO EN MSz 9001:2001 szabvány követelményeinek is.

Oktatói/kutatói háttér:

A NTDI törzstagjainak a kiválasztásánál alapvető szempont, az MTA doktori fokozat

vagy azzal egyenértékű tudományos teljesítmény, a kellő oktatói/tutori tapasztalat, továbbá

az a megfontolás, hogy valamennyi művelt tudományszak képviselve legyen. Lényegében

hasonló igényeket támasztunk a témavezetőkkel szemben is. A témameghirdetőkkel

szemben, elvárás az aktív/eredményes kutatói tevékenység: a téma meghirdetését megelőző 5

év tudományos közleményei, idézettségei, jelentős mértékben haladják meg a doktori iskola

fokozatszerzéshez előírt publikációs követelményeit. Az oktatóktól az általuk meghirdetett

tárgyak naprakész (up-to-date) és aktualizált tudásanyagának magas szintű és hatékony

átadását várjuk el. Az oktatott tárgyak tematikáját háromévenként felülvizsgáljuk. A

témavezetők és az oktatók belső (egyetemi) és külső (társ intézmények, elsősorban

kutatóintézetek) minősített oktatók/kutatók közül kerülnek ki. Munkájukat elsősorban a rájuk

bízott hallgatók teljesítménye és vizsgaeredményei, publikációinak színvonala minősítik.

Fontosnak tartjuk továbbá a hallgatóink véleményét a képzés menetéről, a meghirdetett

tárgyak tartalmáról és az oktatás színvonaláról egyaránt, amit időnkénti kérdőíves felméréssel

biztosítunk.

Doktori Iskola Fóruma:

A NTDI valamennyi törzstagja, témavezetője és oktatója, valamint a doktoranduszok alkotják

az iskola fórumát, amely évente egyszer ülésezik, hogy tájékozódjon a képzéssel és

fokozatszerzéssel kapcsolatos kérdésekről és véleményt nyilvánítson azokról. Ez az a

lehetőség, amikor tanárok és hallgatók kicserélhetik gondolataikat, esetleges problémáikat és

javító szándékkal megbeszélhetik a vitás kérdéseket. Mindez természetesen a

minőségbiztosítás hatékony eszközeként is szerepel.

Hallgatók kiválasztása, felvétele:

A hallgatóink kiválasztásánál fontos szempont, hogy kihasználjuk a saját nevelés előnyeit,

amely során az egyetemi évek alatt tanúsított tudományos érdeklődést és teljesítményt

(demonstrátor, TDK) kiemelten vesszük figyelembe. A jelentkezőktől tehát az EDSz-ben

rögzített követelményeken (legalább jó rendű diploma, egy világnyelvből, lehetőleg angolból

C típusú középfokú nyelvvizsga) kívül elvárjuk, hogy legyen bármilyen igazolható

tudományos előélete (TDK, cikk, előadás, szakmai tanulmányút, stb.). A felvételre

jelentkezők meghallgatására és értékelésére a NTDIT ad hoc bizottságot hoz létre, amelynek

összetételét az EDHT hagyja jóvá. Felvételi során a szakmai habitusra adható pontok, a

rátermettség, elhivatottság és a választott témában való jártasság alapján kerül értékelésre.

Képzési időszak, tárgyak felvétele:

A képzés során elsősorban a törzstagokból álló szakmai szakértői felügyelet biztosítja a

külső és belső elvárásoknak való megfeleltetést. A doktori iskolába a képzés, a három

alprogramnak megfelelően növénygenetika, növénytermelés és növényvédelem) kész önálló

tanterv szerint történik 4 éven keresztül. A tantervek kötelező tárgyain kívül a hallgatóknak

személyre szabott kötelezően választható, illetve választható tárgyakat kell felvenniük. Ezek

számát és tárgyát a témavezetővel egyetértésben, annak javaslatára az NTDI tanácsa hagyja

jóvá. Alapvető cél a kutatási témához igazodó, ugyanakkor annál szélesebb körű szakmai

ismeretek elsajátítása. A tárgyak megválasztásánál természetesen a témavezetők és oktatók

valamennyi PhD hallgatójuk számára biztosítják az átjárhatóságot (közös szaktárgyak,

egymás választható tárgyai) mind intézményen belül, mind – indokolt esetben – intézményen

kívül is. Mindez a kutató munka, mint fő tevékenység színvonalának emelése és folyamatosan

nemzetközi szinten tartása érdekében történik.

Kutató munka:

A doktorandusz kutató munkáját, a témavezető irányítja és segíti. Emellett a munkatervben

rögzített és ütemezett részfeladatok teljesítéséről meghatározott időszakonként minden

doktorandusznak számot kell adnia. Ezeket a beszámolókat az alprogramok félévente

tartják, amire meghívást kapnak a többi doktoranduszok is, valamint a NTDI vezetője és

tanácsának tagjai. Az eddigi tapasztalatok szerint az időközi beszámolók és megvitatásuk

nagyon hasznosak és komoly mértékben segítik a kutatómunka eredményességét.

Ugyanezt a célt szolgálja doktori iskolánk, amikor támogatja és szorgalmazza, hogy a

hallgatóink minél nagyobb számban töltsenek rövidebb-hosszabb időt a témájukhoz

kapcsolódó külföldi kutatóhelyeken. Ez utóbbi a nemzetközi megmérettetés eszköze is

lehet, valamint hozzájárul a kutatás és eredményközlés színvonalának emeléséhez.

A minőségi kutatás kétségtelenül sok pénzbe kerül, ezért a doktori iskola mindent megtesz,

hogy a rendelkezésre álló szűkös állami hozzájárulás (normatív támogatás) mellett egyéb

forrásokat (önköltséges és levelező hallgatóktól eredő bevételek, témavezetői és

tanszéki/intézeti források, pályázatok, stb.) is bevonjon a kutatásba, különösen a költségesebb

alapozó (molekuláris) kutatások megsegítésére.

Monitoring:

A felvett hallgatóknak (nappali és levelező) egy kutatási munkatervet kell benyújtani, amit

egy külső és egy belső lektor értékel. A doktoranduszok kutatói munkáját a Doktori Iskolánk

rendszeresen ellenőrzi, és időarányosan értékeli.

Eredményközlés:

A NTDI megkívánja a PhD fokozatra pályázó doktoranduszaitól, hogy kutatási

eredményeikről nemzetközileg is elismerhető formában és színvonalon adjanak számot. A

Doktori Iskola Tanácsa a fokozatszerzésre benyújtott kérelmet csak akkor fogadja el, ha a

doktorandusz a kutatott témából legalább 3 eredeti, lektorált, az MTA illetékes (Talajtani,

Vízgazdálkodási és Növénytermesztési, Kertészet-és Élelmiszer-tudományi,

Növénynemesítési, Növényvédelmi, Mezőgazdasági Biotechnológiai) tudományos

bizottságai által elfogadott tudományos folyóiratban publikálta. Részletezve, a minimális

publikációs követelmény a következő: összes tudományos publikációk száma: 3 db összes

tudományos publikációkból angol nyelvű: 2 db. Az angol nyelvű publikációból IF-os: 2 db.

Az összes tudományos publikációból elsőszerzős: 1 db. Szükségesnek tartjuk továbbá

magyar, illetve idegen nyelvű konferencia kiadványok (teljes terjedelmű, cikkszerűen tagolt

előadás, illetve előadás vagy poszter rövid kivonata) és/vagy egyéb közlemények (nem

lektorált folyóirat cikk) megjelentetését is, a kutatott téma jellegének megfelelően.

Fokozatszerzés:

Az EDSZ-ben részletes felsorolás található a doktori fokozat megszerzésének feltételeiről. A

Ph.D értekezést benyújtás előtt munkahelyi vitára kell bocsátani és ennek jegyzőkönyvét az

opponensi véleményekkel együtt be kell nyújtani. A szigorlati bizottságot és a nyilvános

védés bizottságát valamint opponenseit a DIT javaslatára az EDHT jelöli ki. Az

opponensekhez kiküldött értekezés utólag nem módosítható. Ezek mellett a NTDI kiköti,

hogy amennyiben az első C típusú nyelvvizsga nem angolból volt, akkor a másodiknak annak

kell lennie. A fokozatszerzésre jelentkező tudományos teljesítményét ponttáblázat

segítségével értékeljük (1. táblázat), amely megtalálható a NTDI honlapján is. Ennek

megfelelően - a fentebb említett publikációs követelmények mellett - legalább 40 pontot kell

elérnie annak, aki fokozatszerzésre jelentkezik. Ez a minimális pontszám és a publikációs

követelmények biztosítékul szolgálnak a joggal elvárt színvonalas doktori munkák

megszületéséhez.

A doktori képzésünk időtartama és a fokozatszerzési folyamat alatt a szakmai kontrollt teljes

mértékben érvényesítjük és biztosítjuk a tudományos közvélemény számára, a teljes körű

nyilvánosságot. A megvédett értekezések nyilvánosságra (könyvtár, repozitórium) kerülnek.

A Doktori Iskola alumni politikája:

A minősítést szerzett doktoranduszok életútjának további figyelemmel kísérése a

minőségügyi rendszer fontos eleme. Az iskolánkban doktori fokozatot szerzett szakemberek

sorsának követése kettős céllal történik: egyrészt tudni szeretnénk, hogy hol, milyen feladatok

ellátásával bízzák meg a volt hallgatóinkat és ezt hogyan teljesítik, másrészt ugyanezen

információk az iskola munkáját is minősítik. Törekvésünk szerint a végzettektől kapott

visszajelzések segítik a munkánkat és alapot szolgáltatnak a szükséges változtatásokhoz.

Gödöllő, 2016. szeptember

 

 

1. táblázat

Tudományos tevékenység mérésére szolgáló pontrendszer a NTDI-ban

Pontot érő tevékenység

Kapható pont

 

PhD

Habilitáció

1. Publikációk és visszhangjuk

 

 

Tudományos folyóiratcikk:

 

 

IF-es angol

20

10

IF-es magyar

15

5

lektorált angol

15

3

lektorált magyar

10

2

egyéb értékelhető cikk

5

 

Konferencia kiadvány (proceeding):

 

 

idegen nyelvű

5

2

magyar nyelvű

3

1

Előadás összefoglalás, poszter:

 

 

idegen nyelvű

2

-

magyar nyelvű

1

-

Könyv, -részlet, szerkesztés:

 

 

idegen nyelvű könyv

25

20

magyar nyelvű könyv

15

10

idegen nyelvű könyvrészlet

15

10

magyar nyelvű könyvrészlet

10

5

nemzetközi szerkesztés

15

10

magyar szerkesztés

10

5

Elfogadott szabadalom:

 

 

Magyarországon

5

5

külföldön

10

10

Hivatkozás:

 

 

hazai

0.5

0.5

külföldi

1

1

2. Szakmaspecifikus alkotások

 

 

Minősített fajta:

 

 

Magyarországon

7

7

Külföldön

15

15

Új diagnosztika (eljárás):

4

4

3. Külső kutatási források

 

 

Hazai elnyert kutatási és/vagy K+F pályázat témavezetője

1

1

Külföldi elnyert kutatási és/vagy K+F pályázat témavezetője

5

5

Elnyert hazai kutatási megbízás témavezetője

1

1

Elnyert külföldi kutatási megbízás témavezetője

2

2

Nemzetközi szakértői megbízás

2

2

4. Tudományos utánpótlás nevelés

 

 

Doktori Iskola vezető

 

5

Doktori Iskola titkára

 

3

Doktori program vezető

 

4

Témavezető (sikeres védés esetén)

 

4

TDK konzulens

 

 

beadott dolgozatnál

0.2

0.1

egyetemi díjazásnál

0.5

0.3

OTDK díjazásnál

2

1

Diplomamunka konzulens

0.5

0.3

5. Egyéb tudományos aktivitás

 

 

MTA Bizottság tisztségviselője

 

10

MTA Bizottság tagja

 

2

Hazai tud. folyóirat szerk. biz. tagja

 

5

Külföldi tud. folyóirat szerk. biz. tagja

 

10

Hazai tud. társaság tisztségviselője

 

2

Nemzetközi tud. társaság tisztségviselője

 

5

MTA Doktori bírálója

 

5

MTA Doktori bizottsági tag

 

3

PhD bírálója

 

3

PhD bízottsági tag

 

1

 

Megjegyzés:

Az elektronikus úton készült és publikált tudományos mű egyenlő elbírálás alá esik a nyomtatott formában megjelenttel. A Ph.D. fokozatszerzéshez szükséges minimális pontszám: 40, ennek legalább 60 %-át tudományos folyóiratcikkekből kell megszerezni. Kivételt képeznek az idősebb, hosszabb kutatói múlttal rendelkező egyéni felkészülők, akiknél további

pontszerzési lehetőség is van szabadalom és szakma specifikus alkotások (pl. fajta) formájában. Ez utóbbiak azonban nem haladhatják meg az összes pontszám 40 %-át.

A habilitációhoz szükséges minimális pontszám: 120, ebből legalább 60 %-ot az 1. pont alatt felsoroltakkal (tudományos publikációk és hivatkozások) kell megszerezni.