Minőségbiztosítási terv
A SZIE Növénytermesztés- és kertészettudományi Doktori Iskola (Növénytudományi
doktori Iskola NTDI)
Minőségbiztosítási Szabályzata
Indoklás:
A Doktori Iskolánk (NTDI) alapvető célkitűzése a doktorképzés nemzetközi színvonalú
minőségének biztosítása. Ennek érdekében a NTDI követi a SZIE kidolgozott és elfogadott
minőségbiztosítási rendszerét, egyik legfontosabb alapelve pedig a képzési és fokozatszerzési
folyamat minőségének minél több objektív, számszerűsíthető és ellenőrizhető paraméterrel
történő ellenőrzése és szükség szerinti folyamatos javítása. Mindezt nemzetközi elvek
alapján kidolgozott és működtetett minőségügyi rendszer biztosítja, amely egyúttal megfelel
az ISO EN MSz 9001:2001 szabvány követelményeinek is.
Oktatói/kutatói háttér:
A NTDI törzstagjainak a kiválasztásánál alapvető szempont, az MTA doktori fokozat
vagy azzal egyenértékű tudományos teljesítmény, a kellő oktatói/tutori tapasztalat, továbbá
az a megfontolás, hogy valamennyi művelt tudományszak képviselve legyen. Lényegében
hasonló igényeket támasztunk a témavezetőkkel szemben is. A témameghirdetőkkel
szemben, elvárás az aktív/eredményes kutatói tevékenység: a téma meghirdetését megelőző 5
év tudományos közleményei, idézettségei, jelentős mértékben haladják meg a doktori iskola
fokozatszerzéshez előírt publikációs követelményeit. Az oktatóktól az általuk meghirdetett
tárgyak naprakész (up-to-date) és aktualizált tudásanyagának magas szintű és hatékony
átadását várjuk el. Az oktatott tárgyak tematikáját háromévenként felülvizsgáljuk. A
témavezetők és az oktatók belső (egyetemi) és külső (társ intézmények, elsősorban
kutatóintézetek) minősített oktatók/kutatók közül kerülnek ki. Munkájukat elsősorban a rájuk
bízott hallgatók teljesítménye és vizsgaeredményei, publikációinak színvonala minősítik.
Fontosnak tartjuk továbbá a hallgatóink véleményét a képzés menetéről, a meghirdetett
tárgyak tartalmáról és az oktatás színvonaláról egyaránt, amit időnkénti kérdőíves felméréssel
biztosítunk.
Doktori Iskola Fóruma:
A NTDI valamennyi törzstagja, témavezetője és oktatója, valamint a doktoranduszok alkotják
az iskola fórumát, amely évente egyszer ülésezik, hogy tájékozódjon a képzéssel és
fokozatszerzéssel kapcsolatos kérdésekről és véleményt nyilvánítson azokról. Ez az a
lehetőség, amikor tanárok és hallgatók kicserélhetik gondolataikat, esetleges problémáikat és
javító szándékkal megbeszélhetik a vitás kérdéseket. Mindez természetesen a
minőségbiztosítás hatékony eszközeként is szerepel.
Hallgatók kiválasztása, felvétele:
A hallgatóink kiválasztásánál fontos szempont, hogy kihasználjuk a saját nevelés előnyeit,
amely során az egyetemi évek alatt tanúsított tudományos érdeklődést és teljesítményt
(demonstrátor, TDK) kiemelten vesszük figyelembe. A jelentkezőktől tehát az EDSz-ben
rögzített követelményeken (legalább jó rendű diploma, egy világnyelvből, lehetőleg angolból
C típusú középfokú nyelvvizsga) kívül elvárjuk, hogy legyen bármilyen igazolható
tudományos előélete (TDK, cikk, előadás, szakmai tanulmányút, stb.). A felvételre
jelentkezők meghallgatására és értékelésére a NTDIT ad hoc bizottságot hoz létre, amelynek
összetételét az EDHT hagyja jóvá. Felvételi során a szakmai habitusra adható pontok, a
rátermettség, elhivatottság és a választott témában való jártasság alapján kerül értékelésre.
Képzési időszak, tárgyak felvétele:
A képzés során elsősorban a törzstagokból álló szakmai szakértői felügyelet biztosítja a
külső és belső elvárásoknak való megfeleltetést. A doktori iskolába a képzés, a három
alprogramnak megfelelően növénygenetika, növénytermelés és növényvédelem) kész önálló
tanterv szerint történik 4 éven keresztül. A tantervek kötelező tárgyain kívül a hallgatóknak
személyre szabott kötelezően választható, illetve választható tárgyakat kell felvenniük. Ezek
számát és tárgyát a témavezetővel egyetértésben, annak javaslatára az NTDI tanácsa hagyja
jóvá. Alapvető cél a kutatási témához igazodó, ugyanakkor annál szélesebb körű szakmai
ismeretek elsajátítása. A tárgyak megválasztásánál természetesen a témavezetők és oktatók
valamennyi PhD hallgatójuk számára biztosítják az átjárhatóságot (közös szaktárgyak,
egymás választható tárgyai) mind intézményen belül, mind – indokolt esetben – intézményen
kívül is. Mindez a kutató munka, mint fő tevékenység színvonalának emelése és folyamatosan
nemzetközi szinten tartása érdekében történik.
Kutató munka:
A doktorandusz kutató munkáját, a témavezető irányítja és segíti. Emellett a munkatervben
rögzített és ütemezett részfeladatok teljesítéséről meghatározott időszakonként minden
doktorandusznak számot kell adnia. Ezeket a beszámolókat az alprogramok félévente
tartják, amire meghívást kapnak a többi doktoranduszok is, valamint a NTDI vezetője és
tanácsának tagjai. Az eddigi tapasztalatok szerint az időközi beszámolók és megvitatásuk
nagyon hasznosak és komoly mértékben segítik a kutatómunka eredményességét.
Ugyanezt a célt szolgálja doktori iskolánk, amikor támogatja és szorgalmazza, hogy a
hallgatóink minél nagyobb számban töltsenek rövidebb-hosszabb időt a témájukhoz
kapcsolódó külföldi kutatóhelyeken. Ez utóbbi a nemzetközi megmérettetés eszköze is
lehet, valamint hozzájárul a kutatás és eredményközlés színvonalának emeléséhez.
A minőségi kutatás kétségtelenül sok pénzbe kerül, ezért a doktori iskola mindent megtesz,
hogy a rendelkezésre álló szűkös állami hozzájárulás (normatív támogatás) mellett egyéb
forrásokat (önköltséges és levelező hallgatóktól eredő bevételek, témavezetői és
tanszéki/intézeti források, pályázatok, stb.) is bevonjon a kutatásba, különösen a költségesebb
alapozó (molekuláris) kutatások megsegítésére.
Monitoring:
A felvett hallgatóknak (nappali és levelező) egy kutatási munkatervet kell benyújtani, amit
egy külső és egy belső lektor értékel. A doktoranduszok kutatói munkáját a Doktori Iskolánk
rendszeresen ellenőrzi, és időarányosan értékeli.
Eredményközlés:
A NTDI megkívánja a PhD fokozatra pályázó doktoranduszaitól, hogy kutatási
eredményeikről nemzetközileg is elismerhető formában és színvonalon adjanak számot. A
Doktori Iskola Tanácsa a fokozatszerzésre benyújtott kérelmet csak akkor fogadja el, ha a
doktorandusz a kutatott témából legalább 3 eredeti, lektorált, az MTA illetékes (Talajtani,
Vízgazdálkodási és Növénytermesztési, Kertészet-és Élelmiszer-tudományi,
Növénynemesítési, Növényvédelmi, Mezőgazdasági Biotechnológiai) tudományos
bizottságai által elfogadott tudományos folyóiratban publikálta. Részletezve, a minimális
publikációs követelmény a következő: összes tudományos publikációk száma: 3 db összes
tudományos publikációkból angol nyelvű: 2 db. Az angol nyelvű publikációból IF-os: 2 db.
Az összes tudományos publikációból elsőszerzős: 1 db. Szükségesnek tartjuk továbbá
magyar, illetve idegen nyelvű konferencia kiadványok (teljes terjedelmű, cikkszerűen tagolt
előadás, illetve előadás vagy poszter rövid kivonata) és/vagy egyéb közlemények (nem
lektorált folyóirat cikk) megjelentetését is, a kutatott téma jellegének megfelelően.
Fokozatszerzés:
Az EDSZ-ben részletes felsorolás található a doktori fokozat megszerzésének feltételeiről. A
Ph.D értekezést benyújtás előtt munkahelyi vitára kell bocsátani és ennek jegyzőkönyvét az
opponensi véleményekkel együtt be kell nyújtani. A szigorlati bizottságot és a nyilvános
védés bizottságát valamint opponenseit a DIT javaslatára az EDHT jelöli ki. Az
opponensekhez kiküldött értekezés utólag nem módosítható. Ezek mellett a NTDI kiköti,
hogy amennyiben az első C típusú nyelvvizsga nem angolból volt, akkor a másodiknak annak
kell lennie. A fokozatszerzésre jelentkező tudományos teljesítményét ponttáblázat
segítségével értékeljük (1. táblázat), amely megtalálható a NTDI honlapján is. Ennek
megfelelően - a fentebb említett publikációs követelmények mellett - legalább 40 pontot kell
elérnie annak, aki fokozatszerzésre jelentkezik. Ez a minimális pontszám és a publikációs
követelmények biztosítékul szolgálnak a joggal elvárt színvonalas doktori munkák
megszületéséhez.
A doktori képzésünk időtartama és a fokozatszerzési folyamat alatt a szakmai kontrollt teljes
mértékben érvényesítjük és biztosítjuk a tudományos közvélemény számára, a teljes körű
nyilvánosságot. A megvédett értekezések nyilvánosságra (könyvtár, repozitórium) kerülnek.
A Doktori Iskola alumni politikája:
A minősítést szerzett doktoranduszok életútjának további figyelemmel kísérése a
minőségügyi rendszer fontos eleme. Az iskolánkban doktori fokozatot szerzett szakemberek
sorsának követése kettős céllal történik: egyrészt tudni szeretnénk, hogy hol, milyen feladatok
ellátásával bízzák meg a volt hallgatóinkat és ezt hogyan teljesítik, másrészt ugyanezen
információk az iskola munkáját is minősítik. Törekvésünk szerint a végzettektől kapott
visszajelzések segítik a munkánkat és alapot szolgáltatnak a szükséges változtatásokhoz.
Gödöllő, 2016. szeptember
1. táblázat
Tudományos tevékenység mérésére szolgáló pontrendszer a NTDI-ban
Pontot érő tevékenység |
Kapható pont |
|
|
PhD |
Habilitáció |
1. Publikációk és visszhangjuk |
|
|
Tudományos folyóiratcikk: |
|
|
IF-es angol |
20 |
10 |
IF-es magyar |
15 |
5 |
lektorált angol |
15 |
3 |
lektorált magyar |
10 |
2 |
egyéb értékelhető cikk |
5 |
|
Konferencia kiadvány (proceeding): |
|
|
idegen nyelvű |
5 |
2 |
magyar nyelvű |
3 |
1 |
Előadás összefoglalás, poszter: |
|
|
idegen nyelvű |
2 |
- |
magyar nyelvű |
1 |
- |
Könyv, -részlet, szerkesztés: |
|
|
idegen nyelvű könyv |
25 |
20 |
magyar nyelvű könyv |
15 |
10 |
idegen nyelvű könyvrészlet |
15 |
10 |
magyar nyelvű könyvrészlet |
10 |
5 |
nemzetközi szerkesztés |
15 |
10 |
magyar szerkesztés |
10 |
5 |
Elfogadott szabadalom: |
|
|
Magyarországon |
5 |
5 |
külföldön |
10 |
10 |
Hivatkozás: |
|
|
hazai |
0.5 |
0.5 |
külföldi |
1 |
1 |
2. Szakmaspecifikus alkotások |
|
|
Minősített fajta: |
|
|
Magyarországon |
7 |
7 |
Külföldön |
15 |
15 |
Új diagnosztika (eljárás): |
4 |
4 |
3. Külső kutatási források |
|
|
Hazai elnyert kutatási és/vagy K+F pályázat témavezetője |
1 |
1 |
Külföldi elnyert kutatási és/vagy K+F pályázat témavezetője |
5 |
5 |
Elnyert hazai kutatási megbízás témavezetője |
1 |
1 |
Elnyert külföldi kutatási megbízás témavezetője |
2 |
2 |
Nemzetközi szakértői megbízás |
2 |
2 |
4. Tudományos utánpótlás nevelés |
|
|
Doktori Iskola vezető |
|
5 |
Doktori Iskola titkára |
|
3 |
Doktori program vezető |
|
4 |
Témavezető (sikeres védés esetén) |
|
4 |
TDK konzulens |
|
|
beadott dolgozatnál |
0.2 |
0.1 |
egyetemi díjazásnál |
0.5 |
0.3 |
OTDK díjazásnál |
2 |
1 |
Diplomamunka konzulens |
0.5 |
0.3 |
5. Egyéb tudományos aktivitás |
|
|
MTA Bizottság tisztségviselője |
|
10 |
MTA Bizottság tagja |
|
2 |
Hazai tud. folyóirat szerk. biz. tagja |
|
5 |
Külföldi tud. folyóirat szerk. biz. tagja |
|
10 |
Hazai tud. társaság tisztségviselője |
|
2 |
Nemzetközi tud. társaság tisztségviselője |
|
5 |
MTA Doktori bírálója |
|
5 |
MTA Doktori bizottsági tag |
|
3 |
PhD bírálója |
|
3 |
PhD bízottsági tag |
|
1 |
Megjegyzés:
Az elektronikus úton készült és publikált tudományos mű egyenlő elbírálás alá esik a nyomtatott formában megjelenttel. A Ph.D. fokozatszerzéshez szükséges minimális pontszám: 40, ennek legalább 60 %-át tudományos folyóiratcikkekből kell megszerezni. Kivételt képeznek az idősebb, hosszabb kutatói múlttal rendelkező egyéni felkészülők, akiknél további
pontszerzési lehetőség is van szabadalom és szakma specifikus alkotások (pl. fajta) formájában. Ez utóbbiak azonban nem haladhatják meg az összes pontszám 40 %-át.
A habilitációhoz szükséges minimális pontszám: 120, ebből legalább 60 %-ot az 1. pont alatt felsoroltakkal (tudományos publikációk és hivatkozások) kell megszerezni.